Ord utanför standardspråket!

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Re: Ord utanför standardspråket!

Post by Ceresz » Mon 17 Oct 2011, 13:00

Vet inte riktigt om det här passar här, men hur som helst:
Jag säger få tag , men en del andra verkar använda i istället. Jag säger även midsommar snarare än i midsommar, osv. Dock säger jag i jul (men julafton). Hur/vad säger ni?
Edit: Insåg nyss att jag använder få tag på och få tag i på olika sätt. Var bara tvungen att skriva när det här ifall jag skulle glömma bort det.
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Mon 17 Oct 2011, 14:49

Jag växlar mellan få tag på/i. När det gäller saker är det skillnad, men personer vet jag inte...

få tag i något < låter mest som att jag velat få ett grepp
få tag på något < jag har letat efter det

få tag i någon
få tag på någon

känns inte som att det är nån skillnad på de två...

Jag säger i jul och i midsommar, men på julen och midsommaren. (midsommar utan d förstås!)
Edit: Fast åas om man använder få tag i när man talar om en sak som uppenbart inte finns i närheten, då försvinner ju skillnaden igen :\
Sound change works in mysterious ways.

Image CE
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Mon 17 Oct 2011, 15:05

Ja, när det gäller något så använder jag både i och . Jag säger nog alltid få tag på (någon), då det inte direkt verkar va nån semantisk skillnad mellan de två.

Det är lite knepigt att försöka förklara skillnaden mellan få tag i och få tag på. Men du förklarade det ganska bra :P.

Har du verkligen hört någon uttala midsommar med /d/ O_o?
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Mon 17 Oct 2011, 15:16

Jag vet verkligen inte hur jag använder de olika... nyss frågade jag precis en person "fick du tag i ordboken" som hon skulle hämta hos en lärare, utan att tänka på det förrän efter att jag skrivit det :p

Och ja... jag har hört [mi:dsOm:ar] några gånger mer än jag skulle önska :\

Image CE
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Mon 17 Oct 2011, 15:29

Hehe, nej man gör ju inte det. Det kan va jobbigt att hela tiden vilja analysera allt som alla säger :P.

Fy fan, det är ju bara äckligt... Själv säger jag [mɪsːɔmːar].
Ossicone
moderator
moderator

Post by Ossicone » Wed 19 Oct 2011, 16:44

Jag drinker kaffe från min nya kaffebryggare.
Och jag har kakor.
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Wed 19 Oct 2011, 17:15

*dricker
Jag tror att du har skrivit i fel tråd ;-).
Ossicone
moderator
moderator

Post by Ossicone » Wed 19 Oct 2011, 17:18

:-(

Jag är en idiot.
Jag borde läsa innan jag skriver.
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Tue 01 Nov 2011, 15:11

Vilken vokal har ni i ord som <dörr> och <mörk>?

Jag säger [dɵr] och [mɵrk] snarare än [dœ̞r] och [mœ̞rk], men då och då kan jag nog uttala dem som så också. Inte ofta, dock.
Edit: Kanske borde postat det här nån annanstans... Aja.
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Tue 01 Nov 2011, 16:50

Jag säger nog [dɶrː] og [mɶrk], eventuellt något högre vokal dock. Sammanslagningen örr>urr är riktigt stockholmsk :D

Image CE
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Tue 01 Nov 2011, 16:56

Jag måste väl ha fått det från morsan då, eller så har det kommit till Uppsala :P. Det skulle inte förvåna mig, då jag inte har hört många snacka riktig Uppländska i Uppsala. Det känns som att man måste åka norr om Uppsala för att höra det nuförtiden, eller helt enkelt utanför centrala Uppsala.

Jag har även [ɹ] för /r/ ibland, dock känns det mer som en frikativa, nästan som [ʑ] eller [z]. Ossicone tyckte att det lät som [z], men jag är inte så säker... [ʑ] känns som en bättre beskrivning. Eller helt enkelt ett "brusigt" [ɹ]. Jag kanske borde spela in ett exempel så nån kan tala om för mig vad det är >_>. Jag tror att Ulrike brukade skriva det som [ɹ̝].
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Thu 03 Nov 2011, 07:24

Jag har nog mest [ɾ] tror jag, ibland en approximant fast det är hyfsat sällan.

Förresten, vilka känner till/använder ordet dygna?

Image CE
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Thu 03 Nov 2011, 10:57

Jag! *viftar med armen i luften*
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
:swe: [:D] :vgtl: [:D] :eng: [:)] :ita: [:|] :lkt: [:'(]
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Thu 03 Nov 2011, 15:48

Använder det ordet ofta [;)].
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Thu 03 Nov 2011, 16:02

Visst, och jag gör det ofta.
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
:swe: [:D] :vgtl: [:D] :eng: [:)] :ita: [:|] :lkt: [:'(]
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Thu 03 Nov 2011, 16:03

Jag gör det när jag måste ställa dygnet rätt, oftast.
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Mon 07 Nov 2011, 15:38

rickardspaghetti wrote:Hemma sade vi mest "mula", men "gira" förekom också.
Bara hört mula i de två~tre områden av Göteborg som jag bott i, men jag såg gira i listan som jag en gång fann (med alla ord som någon stolle hade samlat in). Kan tillägga att rättstavningstjänsten här just strök under stolle med rött. Är det inget riksord?

Ovan nämnda butt lär väl vara bytta i annan skepnad?

I egenskap av göteborgare och västgöte säger jag ju för övrigt la snarare än väl (när det motsvarar ju; ej när det nyttjas som adverb av god).

Aszevs nyss nämnda dygna nyttjar jag nog ganska ofta.
Aszev wrote:Jag säger nog [dɶrː] og [mɶrk], eventuellt något högre vokal dock. Sammanslagningen örr>urr är riktigt stockholmsk :D
Stockholmsk och göteborgsk. Lika hemsk i båda fall. Är glad att den ser ut att vara utdöende här i Göteborg, i vart fall. Det är inget jag gör själv.

För övrigt tror jag mig uttala dörr och mörk som [dœːr] och [mœrk]~[mørk].

För att slänga mig in i samtalet om uttal av err, så får jag ju (tag icke illa upp, ni som gör det, höhö) säga att uttalet av det som en approximant, som ni knasiga stockholmare och kringboende stollar sysslar med, är något av det fulaste jag vet. För egen del är mina rullande err [r] (ofta väldigt kraftiga/långa), och mina rullande är jag tämligen oviss om. Kanske är de [ɣ] när jag snackar mera löst och avslappnat... Trycker dock till med ett rungande [ʁ] för att vara tydlig om det krävs (erfarenheten min är att många gånger missar folk helt och hållet att jag ens uttalat något err i början av ett ord, så att de kanske tror att jag säger öra när jag säger röra [första skorrande, andra rullande, i enlighet med vanligt, västgötskt mönster]).
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Mon 07 Nov 2011, 16:01

Skógvur wrote:
rickardspaghetti wrote:Hemma sade vi mest "mula", men "gira" förekom också.
Bara hört mula i de två~tre områden av Göteborg som jag bott i, men jag såg gira i listan som jag en gång fann (med alla ord som någon stolle hade samlat in). Kan tillägga att rättstavningstjänsten här just strök under stolle med rött. Är det inget riksord?
Båda stolle och stolla (som jag använder båda) finns med i SAOL, så det borde nog vara ett bokord med.
Skógvur wrote:Ovan nämnda butt lär väl vara bytta i annan skepnad?
/facepalm
Det har aldrig slagit mig av nån anledning... Försökte kolla upp det nu, men etymologin till bytta verkar högst otydlig [:(]
Skógvur wrote:I egenskap av göteborgare och västgöte säger jag ju för övrigt la snarare än väl (när det motsvarar ju; ej när det nyttjas som adverb av god).
la förekommer i Ögtl med, men jag tror inte det är lika vanligt längre som i Vgtl. Jag själv använder det bara marginellt.
Skógvur wrote:Aszevs nyss nämnda dygna nyttjar jag nog ganska ofta.
Jag använder det som sagt, men jag tror att jag börjat med det på sistone, och min kompis hemifrån kände inte alls till det. Jag tror jag sa nåt annat förut men jag kan inte komma på vad det skulle ha vart [:|]
Skógvur wrote:För att slänga mig in i samtalet om uttal av err, så får jag ju (tag icke illa upp, ni som gör det, höhö) säga att uttalet av det som en approximant, som ni knasiga stockholmare och kringboende stollar sysslar med, är något av det fulaste jag vet. För egen del är mina rullande err [r] (ofta väldigt kraftiga/långa), och mina rullande är jag tämligen oviss om. Kanske är de [ɣ] när jag snackar mera löst och avslappnat... Trycker dock till med ett rungande [ʁ] för att vara tydlig om det krävs (erfarenheten min är att många gånger missar folk helt och hållet att jag ens uttalat något err i början av ett ord, så att de kanske tror att jag säger öra när jag säger röra [första skorrande, andra rullande, i enlighet med vanligt, västgötskt mönster]).
Jag tycker att mellanting låter bäst. För tydligt rullande låter överansträngt, och för mycket approximant låter bara skumt (jag tittar på dig, Jocke Berg [¬.¬]). Götaregeln hör jag själv nästan aldrig, så jag vill inte uttala mig om den.

Kan tillägga att i min urspruingliga idiolekt hade jag genomgående [ʀ], så mina [ɾ] som jag har nu är från början för mig helt konstlade :\

Förresten, riksordet knyckla, använder ni det?

Jag kan inte förmå mig att säga det högt, för mig sitter det djupt att ordet är knögla! (med kort ö)

Image CE
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Mon 07 Nov 2011, 16:15

Aszev wrote:Förresten, riksordet knyckla, använder ni det?
Det gör jag, men som med övriga korta ‹y› (som ej kommer från norröna ‹ý›, om jag uppfattat mönstret rätt, men jag kan mycket väl tänka mig att vissa undantag och slarv bryter den regeln), uttalar jag det som ett ‹ö›, liksom jag tror att de flesta, som ej står under yttre inverkan, i Göteborg och Västergötland gör (jämför med uttal som ‹söster› och vissa uttal som letat sig in även i rikssvenskan, vare sig de syns i stavningen [som ‹mörk›] eller ej [som ‹fyrtio›]).
Aszev wrote:Jag kan inte förmå mig att säga det högt, för mig sitter det djupt att ordet är knögla! (med kort ö)
Vad är då fel med ‹knöggla›? Jag tycker att det ser snyggare ut, till och med!
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Mon 07 Nov 2011, 16:37

Aszev wrote: Jag tycker att mellanting låter bäst.

Jag varierar mellan [r ~ ɾ ~ ɹ] i princip. [r] när jag betonar nåt, annars blir det [ɾ] och då och då [ɹ] eller nåt som liknar det.
Aszev wrote:(jag tittar på dig, Jocke Berg [¬.¬]).
[xD] [+1]
Aszev wrote:Förresten, riksordet knyckla, använder ni det? Jag kan inte förmå mig att säga det högt, för mig sitter det djupt att ordet är knögla! (med kort ö)
Japp, men knögla använder jag också [;)]. Kan säkert ha sagt "knöckla" nån gång också :S.

Kan väl passa på att påpeka att jag inte alltid kör med "urr" för dörr eller mörk(t), men det är nog det jag använder oftast. Det är svårt att analysera sig själv :/.
Post Reply