Icke-normativa standardspråksuttal

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
Aszev
admin
admin

Re: Icke-normativa standardspråksuttal

Post by Aszev » Sun 15 Jan 2017, 13:23

Skrukskrov wrote:Någon som har bra koll på i vilka områden man vanligen uttalar /sl/ som [ʂɽ] dvs. med främre sj-ljud och tjockt l? I norr- och västerbotten tror jag att det hör alla dialekter till (utom Tornedalen då), men jag funderar på riktigt hur långt det kan sträcka sig! :?:
Tror spontant att det är det vanliga i alla områden där /l/ är [ɽ] i den positionen.
Sound change works in mysterious ways.

Image CE
HinGambleGoth
greek
greek

Re: Icke-normativa standardspråksuttal

Post by HinGambleGoth » Thu 23 Mar 2017, 12:57

Många mellansvenska dialektala språkdrag uppfattas sällan som utmärkande.

Jag använder -n som plural för många neutrala substantiv, trä(d) - trän. huve - huven. På tal om det andra ordet så är huvud med formerna huve(t) - huven(a) inte som någon reagerar på som särskilt dialektalt.

Att böja den/det här/där som adjektiv med -a ändelse "den där-a" är vanligt.

Att ha -a som bestämd artikel för neutrala substantiv i plural, barna, ögona är fortfarande vanligt och kanske bara något sydsvenskar reagerar på.

Gällande uttal så är approximantiskt /d/ liksom /g/ mellan vokaler nästan vanligare än klusiler. Orden vägar och bada uttalar jag, om jag ska vara ärlig, nog ungefär [ʋɛ:ɰaɾ] och [bɒ:ð̞a]
Apokoperat fornsvenskt /ð/ i ord som bröd, god och stad är inte heller något särskilt dialektalt, man skulle kunna säga att det nästan har uppstått betydelseskillnad mellan god (moralisk) och go' (välsmakande)

reduktionen /nd/ = /n:/ som i typexemplet hunn uppfattar inte heller jag som särskilt regionalt, artikeln försvinner också ofta efter /n/ så att hunn uttalas utan artikel.
[:D] :se-og: :fi-al2: :swe:
[:)] :nor: :usa: :uk:
:wat: :dan: :se-sk2: :eng:
[B)] Image Image :deu:
Post Reply