Fikatråden 2.0

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
Post Reply
rickardspaghetti
air
air

Fikatråden 2.0

Post by rickardspaghetti » Wed 11 Jul 2012, 00:07

Sitter och spelar Europa Universalis 3 just nu. Är i full färd med att annektera Novgorod. [:P]
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
:swe: [:D] :vgtl: [:D] :eng: [:)] :ita: [:|] :lkt: [:'(]
CrazyEttin
greek
greek

Re: Fikatråden

Post by CrazyEttin » Wed 11 Jul 2012, 00:15

rickardspaghetti wrote:Sitter och spelar Europa Universalis 3 just nu. Är i full färd med att annektera Novgorod. [:P]
Spelar du som Moskva eller Sverige?
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Wed 11 Jul 2012, 00:24

CrazyEttin wrote:
rickardspaghetti wrote:Sitter och spelar Europa Universalis 3 just nu. Är i full färd med att annektera Novgorod. [:P]
Sverige. Nu är ju Sverige visserligen en aning större. Man har väl tagit sig mödan att annektera Norge och Danmark också. [:P]
Jag skulle gärna vilja döpa om provinserna till mer svenska namn. Vet någon här var jag kan få tag i översättningar på namnen hos Rysslands oblast? Skulle inte Novgorod bli typ Nystad på svenska?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
CrazyEttin
greek
greek

Post by CrazyEttin » Wed 11 Jul 2012, 00:47

rickardspaghetti wrote:
CrazyEttin wrote:
Sverige. Nu är ju Sverige visserligen en aning större. Man har väl tagit sig mödan att annektera Norge och Danmark också. [:P]
Jag skulle gärna vilja döpa om provinserna till mer svenska namn. Vet någon här var jag kan få tag i översättningar på namnen hos Rysslands oblast? Skulle inte Novgorod bli typ Nystad på svenska?
Kan du ge nya namn till provinser i EU3 (Jag vet inte, jag spelar bara For the Glory, inte EU3)?
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Wed 11 Jul 2012, 00:50

CrazyEttin wrote:
rickardspaghetti wrote:
CrazyEttin wrote:
Kan du ge nya namn till provinser i EU3 (Jag vet inte, jag spelar bara For the Glory, inte EU3)?
Fick reda på det rätt så nyligen. Man klickar på provinsen och i fönstret som öppnas kan man klicka på provinsens namn och ändra det direkt. Undrar vad jag ska döpa om Kola till?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Wed 11 Jul 2012, 16:53

rickardspaghetti wrote:
CrazyEttin wrote:
rickardspaghetti wrote:
CrazyEttin wrote:
Fick reda på det rätt så nyligen. Man klickar på provinsen och i fönstret som öppnas kan man klicka på provinsens namn och ändra det direkt. Undrar vad jag ska döpa om Kola till?
Bara det får mig att vilja testa EU3 igen [:|]

Och Kola funkar väl utmärkt på svenska också?
Sound change works in mysterious ways.

Image CE
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Wed 11 Jul 2012, 18:16

rickardspaghetti wrote:Jag skulle gärna vilja döpa om provinserna till mer svenska namn. Vet någon här var jag kan få tag i översättningar på namnen hos Rysslands oblast? Skulle inte Novgorod bli typ Nystad på svenska?
Ryska Novgorod heter traditionellt på svenska Holmgård. På isländska heter det än idag Hólmgarður. Jag tror att det är en bättre princip att så långt möjligt försöka återuppliva gamla benämningar än att hitta på nya baserade på direktöversättningar.

På samma sätt bör Sankt Petersburg inte försvenskas som Sankt Petersborg utan man bör antingen återuppta vårt gamla namn Nyen på staden.
Last edited by DrGeoffStandish on Wed 11 Jul 2012, 18:24, edited 1 time in total.
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Wed 11 Jul 2012, 18:23

Aszev wrote:
rickardspaghetti wrote:
CrazyEttin wrote:
rickardspaghetti wrote:
CrazyEttin wrote:
Bara det får mig att vilja testa EU3 igen [:|]

Och Kola funkar väl utmärkt på svenska också?
Kanske det. Men Jag vill fortfarande döpa om provinserna i forna Novgorod.
Morpheus wrote:
rickardspaghetti wrote:Jag skulle gärna vilja döpa om provinserna till mer svenska namn. Vet någon här var jag kan få tag i översättningar på namnen hos Rysslands oblast? Skulle inte Novgorod bli typ Nystad på svenska?
Ryska Novgorod heter traditionellt på svenska Holmgård. På isländska heter det än idag Hólmgarður. Jag tror att det är en bättre princip att så långt möjligt försöka återuppliva gamla benämningar än att hitta på nya baserade på direktöversättningar.
Tackar. Vet du var jag kan få tag i de gamla benämningarna?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Wed 11 Jul 2012, 18:28

rickardspaghetti wrote:Tackar. Vet du var jag kan få tag i de gamla benämningarna?
Kartor från 1700-talet borde ha svenska namn på städer och områden som någon gång varit under svensk kontroll i modern tid. Sedan kan du leta upp kartor över vikingatida rutter. På Wikipedia borde du kunna vaska fram en del, bl.a. genom att kolla upp isländska versionen av en given artikel.
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Wed 11 Jul 2012, 18:39

Morpheus wrote:
rickardspaghetti wrote:Tackar. Vet du var jag kan få tag i de gamla benämningarna?
Kartor från 1700-talet borde ha svenska namn på städer och områden som någon gång varit under svensk kontroll i modern tid. Sedan kan du leta upp kartor över vikingatida rutter. På Wikipedia borde du kunna vaska fram en del, bl.a. genom att kolla upp isländska versionen av en given artikel.
Kommer jag inte få fler namn på latin än på svenska då?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Wed 11 Jul 2012, 18:52

rickardspaghetti wrote:Kommer jag inte få fler namn på latin än på svenska då?
Inte om det är svenskspråkiga kartor.

När det gäller Kolahalvön så måste det rimligen finnas ett norrönt namn på området. Västerut har man ju Hålogaland och österut Bjärmland så området mellan dessa måste ju också ha namngivits. Finnmark heter ju området ifråga i Norge idag, så kanske Öst-Finnmark vore lämpligt om något norrönt namn inte kan hittas?
Jag tror det helt enkelt var en icke-specifik del av Finnmark tills namnet Kolahalvön slog igenom. Kola Finnmark, kanske? Då skulle man även få Ume Finnmark, Lule Finnmark etc. också för mer sydliga samiska områden.

Det är ju fascinerande att man redan år 1000 hade namngivit en hel del nordamerikanska områden men att man tydligen inte hade hunnit med (eller har det helt enkelt gått förlorat?) att namnge - annat än i grova drag - områden i vår absoluta närheten.
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Sun 22 Jul 2012, 01:07

http://m.youtube.com/watch?v=dJZd-Oge5_E
Nei, nei, nei, nei, nei, nei!

Já, já, já, já, já, já!

Eyafjallajökull.
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Sun 22 Jul 2012, 13:59

Och förresten. Idag har vi rensat på vinden och hittade ett par femkronorssedlar. Spännande. [:D]
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Mon 23 Jul 2012, 18:02

rickardspaghetti wrote:Och förresten. Idag har vi rensat på vinden och hittade ett par femkronorssedlar. Spännande. [:D]
Finns det ett samlarvärde?
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Mon 23 Jul 2012, 18:47

Morpheus wrote:
rickardspaghetti wrote:Och förresten. Idag har vi rensat på vinden och hittade ett par femkronorssedlar. Spännande. [:D]
Finns det ett samlarvärde?
Ingen aning. Om det finns det så är det bara intressant att sälja om jag kan tjäna ihop till en ny dator på det. [:P]
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Tue 24 Jul 2012, 21:58

Vet inte om ni andra såg det, men i tråden "random ideas: morphosyntax" så kom jag med idéen om ett numerussystem som baserar sig på paucal och plural där paucalet även innefattade singular. Vad tycker ni om den idéen? Själv tycker jag den verkar väldigt spännande. [:)]
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
Xing
MVP
MVP

Post by Xing » Tue 24 Jul 2012, 23:36

rickardspaghetti wrote:Vet inte om ni andra såg det, men i tråden "random ideas: morphosyntax" så kom jag med idéen om ett numerussystem som baserar sig på paucal och plural där paucalet även innefattade singular. Vad tycker ni om den idéen? Själv tycker jag den verkar väldigt spännande. [:)]
Spännande.

Är det inte sådant system Pirahã har (enligt vissa), fast när det gäller räkneord (tror inte substantiven har numerus där?) Ett ord för "liten mängd", och ett för "större mängd".
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Wed 25 Jul 2012, 00:23

Xing wrote:
rickardspaghetti wrote:Vet inte om ni andra såg det, men i tråden "random ideas: morphosyntax" så kom jag med idéen om ett numerussystem som baserar sig på paucal och plural där paucalet även innefattade singular. Vad tycker ni om den idéen? Själv tycker jag den verkar väldigt spännande. [:)]
Spännande.

Är det inte sådant system Pirahã har (enligt vissa), fast när det gäller räkneord (tror inte substantiven har numerus där?) Ett ord för "liten mängd", och ett för "större mängd".
Kanske det, men här gäller det ett numerussystem istället. [:)]
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Wed 25 Jul 2012, 00:57

Förresten så har jag inte sett Ceresz på ett bra tag. Har ni? :wat:
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Wed 25 Jul 2012, 01:12

rickardspaghetti wrote:Kanske det, men här gäller det ett numerussystem istället. [:)]
Jag har laborerat med ett sånt system där jag utgått från fornnordiska. På samma sätt som hur den fno. bestämda artikeln inn (med böjningar) har blivit en ändelse för bestämdhet så tänkte jag mig att fno. räkneordet einn (med "böjningar", einum, tveir etc.) skulle kunna sätta sig fast på substantivet på samma sätt. T.ex. hestrenn (hestr + einn) nom. 'en häst' men hestater (hestar + tveir) nom. 'två hästar', hestata (hesta + tvá) ack. 'två hästar', hestarir (hestar + þrír) nom. 'tre hästar', hesturem (hestum + þrem) dat. 'tre hästar' etc. Däremot så tänkte jag att t.ex. nom. '23 hästar' blir tuttugu hestarir (tuttugu hestar + þrír) eller hestarir tuttugu. Jag kunde dock inte riktigt komma på hur jag skulle göra med tontalen (13-19) utan att systemet blev för tungt så jag släppte idén.
Post Reply