Fikatråden 2.0

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
Ephraim
sinic
sinic

Re: Fikatråden 2.0

Post by Ephraim » Wed 18 Feb 2015, 19:48

Jag har en tendens att skapa skisser av konstspråk, en fonologi och lite deklination eller konjugation (men sällan båda!). Men därefter är det lätt att tappa intresse.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Wed 18 Feb 2015, 20:53

Jag funderade på att göra någon slags re-conlang som skulle vara i stil med bronsålders-danska, men när man tog en titt på urindoeuropeiskans verbsystem så står man sig rätt slätt.

Annars vore hög-götiska coolt, typ västgötska med bevarat kasussystem liknande det standardtyska, alltså med ändelsereduktion och prepositions och artikel-spam.

jak var i dem sta'nom.

bilren är lagader

gôtt me feskom

fare te stass
[:D] :se-og: :fi-al2: :swe:
[:)] :nor: :usa: :uk:
:wat: :dan: :se-sk2: :eng:
[B)] Image Image :deu:
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Sat 21 Feb 2015, 13:30

Ephraim wrote:
HinGambleGoth wrote:Finns det nån sammanställning om förändringarna mellan run och fornsvenska?
Den är kanske något omodern i vissa avseenden men jag tror fortfarande att Elias Wessén, Svensk språkhistoria (särskilt del I) är det mest heltäckande verket här (om någon har något bättre vill jag gärna veta).
Adolf Noreens Geschichte der Nordischen Sprachen är väldigt informativ, om du läser tyska [:)] Den har visserligen ännu fler år på nacken, men så är det ju ofta inom ämnet...
Sound change works in mysterious ways.

Image CE
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Sat 21 Feb 2015, 13:48

Aszev lever!
Ephraim
sinic
sinic

Post by Ephraim » Sat 21 Feb 2015, 14:23

Aszev wrote:
Ephraim wrote:
HinGambleGoth wrote:Finns det nån sammanställning om förändringarna mellan run och fornsvenska?
Den är kanske något omodern i vissa avseenden men jag tror fortfarande att Elias Wessén, Svensk språkhistoria (särskilt del I) är det mest heltäckande verket här (om någon har något bättre vill jag gärna veta).
Adolf Noreens Geschichte der Nordischen Sprachen är väldigt informativ, om du läser tyska [:)] Den har visserligen ännu fler år på nacken, men så är det ju ofta inom ämnet...
Tack! Tyskan är väl inte toppen, men det går rätt bra att läsa särskilt när det är ett ämne som är någorlunda bekant.
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sun 22 Feb 2015, 20:54

Få språkintresserade i Sverige har läst lika lite tyska som jag. Erkänner att jag borde ha valt tyska istället för teknik på högstadiet. Liknande erfarenheter för er också när det gäller vad man borde och inte borde ha gjort i ens tonår på det glada 90-talet? Inte för att jag är bitter men lite ångrar man sig, faktiskt. Xerxes hette en TV-serie jag såg när jag var barn, 1988 tror jag det var, och den handlade om ett kompisgäng som precis tagit studenten och som fick en smula panik över att ha gått ut skolan, lite så kände man ju själv när man insåg att man borde ha gjort andra val.

Apropå TV-serier - det här är ju Fikatråden - någon som har orkat följa Game of Thrones? Har hört att den är bra men missade den när den började gå och jag har inte orkat tanka ner serien (5 år sedan jag tankade ner nåt senast då TV-kanalerna började sända serier med bara nån veckas fördröjning relativt USA) och DVD-boxarna är fortfarande för dyra för att köpa. Ligger också lite illa till i den meningen att jag har ett gäng TV-serier jag följer för tillfället, några bra andra kassa men som man lagt ner för mycket tid i för att bara sluta följa. Någon som upplever samma dilemma? En gång ska jag dock försöka se GoT, rekommenderar ni den? Rejält sugen att följa den i alla fall.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Mon 23 Feb 2015, 19:35

DrGeoffStandish wrote:Få språkintresserade i Sverige har läst lika lite tyska som jag. Erkänner att jag borde ha valt tyska istället för teknik på högstadiet.
Läser man om forngermanska språk är väl tyskan ett måste? det var främst tyska språkforskare som lade grunden till allt, än idag bottnar ju det mesta i diverse tyska verk från 1800-talet.
DrGeoffStandish wrote:handlade om ett kompisgäng som precis tagit studenten och som fick en smula panik över att ha gått ut skolan, lite så kände man ju själv när man insåg att man borde ha gjort andra val.
Så ska man inte säga, visst kan man ångra en del, men det kan ju vara till gagns längre fram, beror på hur man ser på saken, beror lite på vilken bransch det är, vissa bygger ju nästan uteslutande på kompiskontakter som är lättare att odla i tonåren.

Image

berƀaʀ = biarfʀ = biærvẹr = bjärv
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Thu 26 Feb 2015, 23:09

Tips.
HinGambleGoth wrote:Image

berƀaʀ = biarfʀ = biærvẹr = bjärv
Med tanke på att Svartlien uppenbarligen är en fiktiv jämtsk ort så borde etymologikedjan vara lite mer jämtsk:
      • berƀaʀ > biarfʀ > biarveʀ > biærve > bjärv
Nåt i den stilen.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Sat 28 Feb 2015, 09:49

DrGeoffStandish wrote:Med tanke på att Svartlien uppenbarligen är en fiktiv jämtsk ort så borde etymologikedjan vara lite mer jämtsk.
Pärsk?
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sat 28 Feb 2015, 15:11

HinGambleGoth wrote:
DrGeoffStandish wrote:Med tanke på att Svartlien uppenbarligen är en fiktiv jämtsk ort så borde etymologikedjan vara lite mer jämtsk.
Pärsk?
Svenska (national-)park med jämtskt uttal. Näringsidkarna längs fjällkedjan är inte sådär jätteförtjusta i etablerandet av nationalparker av uppenbar anledning. Det har därför utvecklats till ett skällsord. Eftersom Marklundbröderna är tredje generationens jämtar inflyttade från Västerbottenkusten (Marklund är uppenbarligen inte ett jämtskt efternamn) så har de även ett gäng västerbottniska ord i sin vokabulär, t.ex. nalta som jag inte ens vet vad det betyder. Kan det vara en förkortning av motsvarande 'något litet' d.v.s. med betydelsen 'lite grann'? På jämtska kan man ju säga "nå(gå) letä": "Je spära nå letä ta hännän" 'Jag sparade lte grann av det här'.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Tue 03 Mar 2015, 12:46

Om de olika indoeuropeiska tempusformerna hade funnits i urgermanskan, hur hade de då sett ut om de överlevt fram till modern svenska? Antar att de hade strykit med i synkoperingen?
Ephraim
sinic
sinic

Post by Ephraim » Tue 03 Mar 2015, 17:55

HinGambleGoth wrote:Om de olika indoeuropeiska tempusformerna hade funnits i urgermanskan, hur hade de då sett ut om de överlevt fram till modern svenska? Antar att de hade strykit med i synkoperingen?
Väldigt många ändelser hade sammanfallit, men de former som markerades med en särskild stam hade kunnat överleva. Primära och sekundära ändelser hade sammanfallit redan i urnordiskan för nästan alla personer (1sg och 1pl hade kunnat vara olika men även de skulle ha stammanfallit i fornsvenskan) så distinktionen mellan presens och imperfekt hade inte överlevt länge. Men vi hade ju kunnat ha aorister på *–s exempelvis.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Mon 09 Mar 2015, 08:34

Finns det överhuvudtaget någon skillnad mellan presstöd och pressdöd?

ibland undrar jag hur pass tonande germanska konsonanter egentligen är, i praktiken borde många svensktalande helt sakna tonande frikativor, /j/ och /v/ och approximanter, och ibland även /r/, huruvida klusilerna faktiskt är fullt tonade är också en bra fråga, man kan ju nästan höra tonlösa /r/ ibland också, särskilt som en slags tonlös flap.
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Mon 09 Mar 2015, 09:13

Veronica Maggio likar i kvart fall i songen sin å pusta ut etter vokalane slik at frikativane (t.d. /v/) som kjem etterpå vert ustemde…

Men elles ser eg ikkje kva du meinar, i kvart fall her der eg bur. Eg veit ikkje nokon som til vanleg uttalar /v/ som ustemt etter /s/ ein gong (som i «Sverige»); noko som eg har høyrt talarar av andre europeiske språk finna vanskeleg eller umogeleg.

Men Maggio er i 08 og når du seier det synst eg faktisk at det kanskje kan vera som du seier der oppe blant mange talarar. Men ikkje her i sør.

For dei fleste for det meste er det nok ikkje nokon forskjell mellom presstöd (som eg gjerne hadde sett skrive som «pressstöd»…) eller pressdöd, men eg veit at det skjer at folk gjer forskjellen. «Upplåsbar» og «uppblåsbar» er kanskje betre døme på ord som faktisk vert bruka.

Eg trur ikkje det er nokon forskjell, oftast, men eg trur at det skjer av og til (men så er det sjølvfylgjeleg ein annan forskjell i mi dialekt og alle dialekter med tjukk ell i det at «upplåsbar» jo har tynn ell og «uppblåsbar» har tjukk, i fylgje dei vanlege reglane).
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Fri 13 Mar 2015, 18:36

Tydligen så är sisådär 80% av alla forngravar outgrävda, främst pga av kostnader, finns ingen som vill finansiera något som är så pass riskabelt och som kräver så pass mycket precision för att inte förstöra fyndmaterialet.

Idag sker främst arkeologiska fynd i samband med vägbyggen och liknande.

Alltså det kanske finns åtskilliga Sutton-hoo fynd lite här och var i Sverige, vår kunskap om forntidens Skandinavien är ju rätt begränsad, vem vet vad som finns? långa urnordiska inskrifter vore ju kul.
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sat 14 Mar 2015, 22:41

I Sverige tycks det handla om att man gör viktiga arkeologiska fynd vid vägbyggen. I England handlar det dock alltid om att man gör fynd under gamla parkeringsplatser (massgravar p.g.a. pest, Rikard III etc.). Varför denna skillnad? Handlar det om att vi i Sverige i högre grad har varierat våra boplatser? Motorvägar dras ju inte direkt inne i tätorter (längre) och gamla parkeringsplatser ligger ju oftast i eller i närheten av sedan länge bebyggda områden.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Mon 16 Mar 2015, 20:08

Vad har Gunde svans u för ljudvärde egentligen?
sestir
hieroglyphic
hieroglyphic

Post by sestir » Fri 27 Mar 2015, 20:35

Har någon skissat på ett konsensusspråk baserat på Skånska och Gutniska?
Ungefär vilka tecken kan man posta här? Det är inte hela unicode va?
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Sat 28 Mar 2015, 16:06

sestir wrote:Har någon skissat på ett konsensusspråk baserat på Skånska och Gutniska?
Tveljudiska?
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sat 28 Mar 2015, 16:49

sestir wrote:Har någon skissat på ett konsensusspråk baserat på Skånska och Gutniska?
Vad menar du med konsensusspråk?

HinGambleGoth wrote:Tveljudiska?
Både skånska och gutniska har triftonger och sydvästlig skånska till och med kvadruftonger!
Post Reply