Skandinavistik

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
Aszev
admin
admin

Skandinavistik

Post by Aszev » Tue 09 Nov 2010, 19:07

De som brukar hänga på ZBB eller helt enkelt har spanat in huvudsidan har antagligen redan sett det här, men jag postar här ändå.

Det här är alltså några sidor som jag gjort rörande skandinaviska språk:

Image TRADITIONELLA SKANDINAVISKA DIALEKTGRUPPER

Image DE FORNNORDISKA DIALEKTOMRÅDENA

Image BLEKINGSKA - DIALEKTERNA I BLEKINGE

Image GUTNISKA - DIALEKTERNA PÅ GOTLAND

För att göra det hela mer intressant postar jag huvudkartan från den första länken:

Image

Fotnoter:

- Kartan visar traditionell og historisk utbredning av dialektgrupper. Så snälla låt mig slippa höra "omg man talar inte danska i Skåne!!11" ;(

- Norn är utdött sedan 1800-talet.

- Pricken i Rigabukten är Runö, som var enspråkigt svenskt fram till Sovjet fick för sig att det vore kul att leka krig.

- Pricken i Ukraina syftar på Gammalsvenskby, som bildades av estlandssvenskar som deporterats från Estland av Katarina II på 1700-talet.

- Grupperingarna är inte helt konventionella, men jag tycker de representerar de olika släktskapen på ett bra sätt, og framförallt understryker de de kontiunuum som finns.
Sound change works in mysterious ways.

Image CE
rickardspaghetti
air
air

Re: Skandinavistik

Post by rickardspaghetti » Tue 09 Nov 2010, 20:26

Vad tycker du om Rinkebysvenska?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
:swe: [:D] :vgtl: [:D] :eng: [:)] :ita: [:|] :lkt: [:'(]
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Mon 15 Nov 2010, 05:38

rickardspaghetti wrote:Vad tycker du om Rinkebysvenska?
Jag försöker att inte ha nån åsikt om det faktiskt!

Image CE
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Mon 15 Nov 2010, 12:06

Åhå. Vilken av de där zonerna tillhör du?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Mon 15 Nov 2010, 18:11

rickardspaghetti wrote:Åhå. Vilken av de där zonerna tillhör du?
Som man kan förvänta sig av ett sånt här kontinuum är gränserna ofta rätt luddiga! Mitt hemområde ligger i gränszonen mellan svea- og götamålsområdena, og den traditionella dialekten där har massa drag från båda (även om den ursprungligen var mer götisk).

Image CE
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Wed 02 Mar 2011, 14:41

Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa allt det här, och jag fann det mycket intressant. Jag gillade speciellt texten om varför 'och' bör stavas 'og'. Jag kanske själv kommer börja använda det, speciellt då det bäst representerar [O]-uttalet.

Vad tycker du om svenskan i Uppsala? Jag antar att det inte är så värst speciellt i dina öron :-).
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Thu 03 Mar 2011, 00:19

Ceresz wrote:Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa allt det här, och jag fann det mycket intressant. Jag gillade speciellt texten om varför 'och' bör stavas 'og'. Jag kanske själv kommer börja använda det, speciellt då det bäst representerar [O]-uttalet.
Haha gör det :P Fast det gäller att ha lite fingertoppskänsla när man använder såna där alternativa former som folk inte ens förväntar sig ska finnas!
Ceresz wrote:Vad tycker du om svenskan i Uppsala? Jag antar att det inte är så värst speciellt i dina öron :-).
Helt ärligt träffar jag inte så många 'inhemska' uppsalabor så vet inte hur mycket jag vågar säja, men det är väl rätt så standardspråkligt, precis som de flesta svenskar pratar idag :)

Däremot kan det va lite kul med den saliga blandning människor man hittar härikring, eftersom man faktiskt börjar upptäcka massa regionala skillnader och ord som man inte tidigare kände till! Sällan storslagna grejer, men ändå tillräckligt för att det ska bli roligt att leta efter, haha!

Image CE
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Thu 03 Mar 2011, 00:27

Haha, ja det kan jag faktiskt tänka mig :P.

Jo, svenskan som talas i Uppsala är nog i princip det vi anser vara standarspråket. Men det finns verkligen en hel del variation här, då det finns många människor från andra områden också :-).

EDIT
Att du skrev "härikring" tyckte jag var intressant. Själv skulle jag ha skrivit "häromkring".
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Sat 08 Oct 2011, 17:58

Image

Image CE
rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » Sat 08 Oct 2011, 18:38

Normännen är fan inte kloka. -_-
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Sat 08 Oct 2011, 18:39

Den där tror jag att jag har sett tidigare, men det är fortfarande lika coolt 8-).
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Fri 11 Nov 2011, 01:07

Skulle vilja peka ut att götaregeln för err snarare än inledande gäller inledande og inledande i en tonfälld stavelse (myntar tonfälld snarare än betonat här!).

Gör icke vissa östgötar detta, även de, för resten?
Ceresz wrote:Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa allt det här, och jag fann det mycket intressant. Jag gillade speciellt texten om varför 'och' bör stavas 'og'. Jag kanske själv kommer börja använda det, speciellt då det bäst representerar [O]-uttalet.
Jag är alltså icke ensam om denna åsikt?

Jag älskar även dig, Aszev!
Ceresz wrote:EDIT
Att du skrev "härikring" tyckte jag var intressant. Själv skulle jag ha skrivit "häromkring".
‹här om kring›!
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Fri 11 Nov 2011, 15:59

Skógvur wrote:Skulle vilja peka ut att götaregeln för err snarare än inledande gäller inledande og inledande i en tonfälld stavelse (myntar tonfälld snarare än betonat här!).

Gör icke vissa östgötar detta, även de, för resten?
Ja det stämmer, det är väl något förenklat på den sidan.

Och ja, även i största delen av Östergötland förekom götaregeln.
Skógvur wrote:
Ceresz wrote:EDIT
‹här om kring›!
Jag ser inga problem med att skriva ihop ord som redan slagits ihop i talspråket [:)]

Image CE
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Fri 11 Nov 2011, 19:19

Hur' är det sammanslaget i talad svenska?

Det går ju till och med att lägga tryck i «här om kring», och att byta det mot «där om kring».
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Fri 11 Nov 2011, 22:22

Det är sammanslaget i det att det uttalas som ett sammanhörande ord. Att skriva ihop det tycker jag inte är konstigare än att skriva ihop vilken annan sammansättning som helst.

Image CE
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Sat 12 Nov 2011, 02:28

Aszev wrote:Det är sammanslaget i det att det uttalas som ett sammanhörande ord. Att skriva ihop det tycker jag inte är konstigare än att skriva ihop vilken annan sammansättning som helst.
Fast det är ju grammatiskt sett ingen sammansättning, och jag tycker ej att det uttalas så att det framgår mera som en sammansättning än som tre enskilda ord, heller. Borde vara en annan ton för att få det att låta som en sammansättning. Som om du skulle säga, säg, «superring». Den tonen. Det är dock ej den tonen, utan det är nästan samma ton som i «digert ting» (kan vara samma, ut efter sammanhang och talare), men en smula annorlunda, i och med att det är tre ord. e;

Så, nej, jag tycker alls icke att det uttalas som en sammansättning.
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Sat 12 Nov 2011, 09:24

'Här om kring vann' på google fight iaf. Jag måste medge att 'här om kring' kanske är lite snyggare, men 'häromkring' är väl inget att gnälla om direkt [:S]? Jag menar, 'hur som helst' är snyggare enligt mig, men 'hursomhelst' är ändå ganska vanligt.

Dock måste jag nog säga att jag har lättare att läsa 'hur som helst' som "ett ord" än 'här om kring' >_>.

/Nyvaken
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Sat 12 Nov 2011, 14:19

Står fast vid samma ord där. Tonen vore annan, vore det ett enda ord.
Aszev
admin
admin

Post by Aszev » Sun 13 Nov 2011, 03:01

Det beror på hur man ser på saken. Man kan se det som tillhörande den mindre skaran lexikaliserade sammansatta ord, med akut accent (jfr. måndag, trädgård). Man kan också hänvisa till analogi, jfr. härifrån. Även så till betoning, "häromkring" kan betonas på antingen första eller sista stavelsen, beroende på sammanhang/talare/etc. Jag kan köpa resonemanget till den grad att jag kan se "här omkring" som ett rimligt alternativ, men att se det som 3 ord ser jag ingen anledning till, utan att särskriva alla adverb- och prepositionssammansättningar så långt som möjligt, vilket jag märkt att du har en förkärlek till, det anser jag bara vara en smakfråga från din sida, utan inherent språklig grund.

Image CE
Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » Thu 19 Jan 2012, 23:34

Vet inte om det här platsar här, men jag hittade en liten studie om u-haltigt ö när jag letade efter material om älvdalskan på nordiska.uu.se. Det kanske kan vara av intresse för nån.
Edit: När jag skrollade igenom dokumentet hittade jag den här kommentaren:
7 personer svarar att de reagerar när de hör u-haltigt ö, men att de inte lägger någon värdering i det. En person i den här gruppen anger att hon bli förvånad när hör u-haltigt ö och tänker att det är en person som inte kommer från Uppsalatrakten.
Jag fann det roande då jag föddes och växte upp i Uppsala och jag har ett "u-haltigt ö" i vissa ställningar.
Post Reply