Dialekt kodord för talspråk?

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
Post Reply
HinGambleGoth
greek
greek

Dialekt kodord för talspråk?

Post by HinGambleGoth » Tue 01 Jul 2014, 21:58

Jag var tidigare väldigt aktiv på Flashback, men tröttnade efter ett tag eftersom att sisådär hälften av trådarna fylls av folk som klankar ner på ens naturliga uttal, det finns en tråd där en viss person säger att uttalet laggård är felaktigt, och när man skriver om vardagliga reduktioner säger folk att man "talar slarvig och dålig svenska"

Många saker en säger stämplas som "töypisk öschötska", men jag finner ständigt dessa "regionala" drag bland folk från hela det svenskspråkiga området, såsom tre-genus, starka böjningar, ord som dän, te, di/dom 'na (henne), han (honom osv.

När folk säger att uteslutande av t,g och d i sluten av ord är bonnigt så undrar man verkligen hur det ligger till med svenskan, jag känner i princip inga som uttalar /g/ i jag, slarvar de? Samma sak med tjockt-l, för mig är uttal med tunt-l i ord som stol, blad osv djävligt onaturligt, inte ens nyhetsuppläsare säger god dag.

Är det kanske så att det som många kallar "dialekt" idag bara är traditionell talspråklig svenska? Varför har svenskar en så ångestfylld inställning till sitt eget språk? Varför skäms de så mycket?
[:D] :se-og: :fi-al2: :swe:
[:)] :nor: :usa: :uk:
:wat: :dan: :se-sk2: :eng:
[B)] Image Image :deu:
Systemzwang
greek
greek

Re: Dialekt kodord för talspråk?

Post by Systemzwang » Tue 01 Jul 2014, 22:15

HinGambleGoth wrote:Jag var tidigare väldigt aktiv på Flashback, men tröttnade efter ett tag eftersom att sisådär hälften av trådarna fylls av folk som klankar ner på ens naturliga uttal, det finns en tråd där en viss person säger att uttalet laggård är felaktigt, och när man skriver om vardagliga reduktioner säger folk att man "talar slarvig och dålig svenska"

Många saker en säger stämplas som "töypisk öschötska", men jag finner ständigt dessa "regionala" drag bland folk från hela det svenskspråkiga området, såsom tre-genus, starka böjningar, ord som dän, te, di/dom 'na (henne), han (honom osv.

När folk säger att uteslutande av t,g och d i sluten av ord är bonnigt så undrar man verkligen hur det ligger till med svenskan, jag känner i princip inga som uttalar /g/ i jag, slarvar de? Samma sak med tjockt-l, för mig är uttal med tunt-l i ord som stol, blad osv djävligt onaturligt, inte ens nyhetsuppläsare säger god dag.

Är det kanske så att det som många kallar "dialekt" idag bara är traditionell talspråklig svenska? Varför har svenskar en så ångestfylld inställning till sitt eget språk? Varför skäms de så mycket?
Kvarlevnad av "medelklassångest". Medelklassen vill inte låta som arbetarklass. Tidigare iallafall brukade ofta överklassen tala precis som bönder och arbetarklass, men i sverige och i england har överklassen sen också tagit till sig medelklassens förfalskade förfinade språkvanor, som ofta är baserade på en naiv förståelse av skriftspråkets relation till talspråket.

En professor på 1800-talet sade "den obildade skriver som han talar; den halvbildade talar som han skriver". Nu lever vi i en tid av halvbildade idioter.

En lustig grej är att om alla av lägre klass lärde sig de detaljer dom här personerna beklagar sig över skulle de finna något nytt fel att klaga på; det är egentligen personen som stör dem, inte språket, men de kläder sin kritik av en samhällsklass i språkkritiska termer. Enda sättet för dessa "bonnläppar" att tillfredsställa de krav som sådana här idioter ställer är att spendera all sin tid på att lära sig tala precis som de idioter som yttrar sånhär kritik.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Tue 01 Jul 2014, 22:38

Jag tycker att skriven 1600-tals svenska mera liknar "bonnläpps" svenska än modern svenska

Jag läste "En swensk ordeskötsel" och hans språk är väldigt bekant för en person som talar "dialekt" idag.

Mycket "Östgötska" där.

Många klagar på att de/dem uttalas likadant idag, men folk som talar bred dialekt, skiljer konsekvent mellan de och dem, de uttalas som di.

Säger man di och inte dom idag så talar man "bonnigt", mina äldre släktingar talar så.

Förlusten av tre-genus är troligtvis något som bottnar i skriftspråket, jag kallar alltid traktorer för han osv.

Jag tycker att det här klippet är skoj, inte för att det är hyffsat ren och genuin svenska :se-vg: utan därför att dialekten främst nyttjas i komiskt syfte.

http://www.youtube.com/watch?v=e1Ukb4LStUU

Säger väl en hel del om dagens svenska...
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Wed 02 Jul 2014, 21:51

Medelklassängsligheten tycks inte ha några gränser. Jag brukar lyssna på Alex och Sigges podcast och har märkt att de - åtminstone Sigge Eklund - generaliserar var till att även innefatta riktning. Alltså, t.ex. (dock ej exempel från podcasten) "Han visste inte var han skulle gå (härifrån)" istf. "Han visste inte vart han skulle gå (härifrån)". Uppenbarligen handlar det om en ängslighet i användandet av vart som ju som bekant "felaktigt" av "den outbildade pöbeln" används även vid befintlighet. Vilket är helt korrekt i talspråk även om det är felaktigt i skrift. Däremot tar det emot rejält att höra var när det handlar om riktning.
HinGambleGoth wrote:Jag tycker att det här klippet är skoj, inte för att det är hyffsat ren och genuin svenska :se-vg: utan därför att dialekten främst nyttjas i komiskt syfte.

http://www.youtube.com/watch?v=e1Ukb4LStUU

Säger väl en hel del om dagens svenska...
Kan väl kontra med en stereotyp garjämte:

http://www.youtube.com/watch?v=Pl0RChHmUyI
Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » Sat 05 Jul 2014, 17:57

Tycker det är sjukt deppigt att svenskar icke bara har nedlåtande syn på, men oftast så otroligt dålig koll på och medvetenhet om, dialekterna. Folk jag känner från större områden som Stockholm och Göteborg verkar helt ha undgått att ens känna till att något annat än konstgjord rikssvenska med regionala stockholmska, göteborgska, skånska och norrländska (i synnerhet de två senare hemskt övergeneraliserade uppfattningar) regionala uttal, men inga faktiska dialektala drag. Man känner väldig avund av att blicka över gränsa väster ut...
Last edited by Prinsessa on Sun 06 Jul 2014, 03:18, edited 1 time in total.
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sat 05 Jul 2014, 21:45

Skógvur wrote:Man känner väldig avund av att blicka över gränsa väster ut...
Under sommaren har vi en hel del norrmän här i stan (Östersund) och som varande en smula bevandrad i norsk dialektologi hör jag direkt vilken del av Pan-Tröndelag (ja, de flesta besökande norrmän här i Jämtland är pan-trönder, d.v.s. från Møre og Romsdal, Sør-Trøndaleg, Nord-Trøndelag eller södra halvan av Nordland) de kommer ifrån när de öppnar munnen. Och idag hör jag knappt skillnad på om någon kommer från Sveg i Härjedalen eller från Örnsköldsvik i Ångermanland och det tar åtminstone tre sekunder att höra om någon är från Umeå och inte Kiruna.
Xing
MVP
MVP

Post by Xing » Sun 06 Jul 2014, 11:42

DrGeoffStandish wrote:Medelklassängsligheten tycks inte ha några gränser. Jag brukar lyssna på Alex och Sigges podcast och har märkt att de - åtminstone Sigge Eklund - generaliserar var till att även innefatta riktning. Alltså, t.ex. (dock ej exempel från podcasten) "Han visste inte var han skulle gå (härifrån)" istf. "Han visste inte vart han skulle gå (härifrån)". Uppenbarligen handlar det om en ängslighet i användandet av vart som ju som bekant "felaktigt" av "den outbildade pöbeln" används även vid befintlighet. Vilket är helt korrekt i talspråk även om det är felaktigt i skrift. Däremot tar det emot rejält att höra var när det handlar om riktning.
Jag tillhör nog dem som har en tendens att överytnyttja var i talspråk. Jag har klurat en del på var jag kan ha fått det ifrån. Det tycks som om många svenska dialekter använder eller har använt antingen var, vart eller vars för såväl riktning som befintlighet - sedan tycks vart ha ökat i popularitet bland yngre talare.
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sun 06 Jul 2014, 18:52

Xing wrote:Jag tillhör nog dem som har en tendens att överytnyttja var i talspråk. Jag har klurat en del på var jag kan ha fått det ifrån. Det tycks som om många svenska dialekter använder eller har använt antingen var, vart eller vars för såväl riktning som befintlighet - sedan tycks vart ha ökat i popularitet bland yngre talare.
I jämtska heter det horst [hɔʂt] (förkortning av horstass < hvarstaðis 'varstädes, var'; jmf. ollstass [ˈɔlːˌstasː] < allastaðis 'allestädes, överallt') vid befintlighet men horstat [ˈhɔʂtˌɑːt] vid riktning. Är det inte så att dialekter typiskt lägger till -åt för riktning? (Om jag inte missminner mig så är vart en sammandragning av varåt.)

N.B.: Yngre fornjämtska allastaðis kommer ur ett äldre ack. pl. alla staði 'alla ställen' med tillagt suffix s.
Systemzwang
greek
greek

Post by Systemzwang » Thu 24 Jul 2014, 11:21

DrGeoffStandish wrote:
Xing wrote:Jag tillhör nog dem som har en tendens att överytnyttja var i talspråk. Jag har klurat en del på var jag kan ha fått det ifrån. Det tycks som om många svenska dialekter använder eller har använt antingen var, vart eller vars för såväl riktning som befintlighet - sedan tycks vart ha ökat i popularitet bland yngre talare.
I jämtska heter det horst [hɔʂt] (förkortning av horstass < hvarstaðis 'varstädes, var'; jmf. ollstass [ˈɔlːˌstasː] < allastaðis 'allestädes, överallt') vid befintlighet men horstat [ˈhɔʂtˌɑːt] vid riktning. Är det inte så att dialekter typiskt lägger till -åt för riktning? (Om jag inte missminner mig så är vart en sammandragning av varåt.)

N.B.: Yngre fornjämtska allastaðis kommer ur ett äldre ack. pl. alla staði 'alla ställen' med tillagt suffix s.
Hm, my dialect has what I figure is a form of that - allstans. I'd guess that's from some form along the lines of "allstaðins", where I am not sure on the vowel quality, in the last syllable. vannstans isn't unattested, but unusual. (var => van:, vart => vat`:)
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Thu 24 Jul 2014, 19:59

Systemzwang wrote:Hm, my dialect has what I figure is a form of that - allstans.
I det jämtska regionalspråket säger man allstans (se t.ex. här) vilket borde vara ganska vanligt även dialektalt i Sverige. Var i Sverige finns din dialekt?
Systemzwang wrote:I'd guess that's from some form along the lines of "allstaðins", where I am not sure on the vowel quality, in the last syllable.
När jag snabbkollade etymologin för -stans i SAOB så hittade jag inget uppslagsord med detta efterled, varken t.ex. annanstans eller någonstans finns! Borde innebära att allstans, annanstans, någonstans etc. alla funkar lika bra som substitut för de riktiga ordformerna allestädes, annanstädes (eller snarare annorstädes), någonstädes etc.
Systemzwang wrote:vannstans isn't unattested, but unusual. (var => van:, vart => vat`:)
I ärlighetens namn så har man i jämtska även hvur [ʋɞːɾ] utan efterled.
Systemzwang
greek
greek

Post by Systemzwang » Thu 24 Jul 2014, 21:29

DrGeoffStandish wrote:
Systemzwang wrote:Hm, my dialect has what I figure is a form of that - allstans.
I det jämtska regionalspråket säger man allstans (se t.ex. här) vilket borde vara ganska vanligt även dialektalt i Sverige. Var i Sverige finns din dialekt?
Finns inte alls i Sverige. (Nå, kanske en liten emigrantpopulation, men få av dem talar den där.)

(Björkö utanför Replot, Korsholm)
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Sat 26 Jul 2014, 18:31

Det här är teaterdialog avsedd för en karaktär i den högre stånden i Stockholm skriven på 1800-talet.
Exemplet har jag tagit från Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk"

Men dä ä ju synn å plåga di stackrana länger i da dä ä så vackert väder. Ni kan gå å roa er en stunn mina barn tess Dansmästar'n kommer. (---) När Trägålsmästaren va te stan förra gången sålde han rötter å persilja för tjugetvå plåtar plåtar. Ja ha låti Fredric räkna ut va dä gör om åre, o när ja unnantar vintern då man ingen ting kan sälja, så blir dä aderton hundra trettitre riksdaler.

Det där är inte tänkt att vara medveten dialekt, utan överklassens talspråk... Alla talade "bonningt",

Det här är ännu äldre, skrivet på 1600-talet, det är 400 år sedan.

Som skrifningen härtils har måst rätta sig efter Talningen, så wil wij nu wänd'om bla'at ok låta Talningen rätta sig något efter skrifningen, på täd at inte någondera må ske för myckin intrång. Sedwänjan regerar både Taal ok skrift, dock de förnuftigares. Om hvar ok en toge på att skrifwa efter sitt hufwud ok wille inte gee efter, hvad wille då blij af? Något ändra, något behålla, som tijderne sielfwe göre. Måtte wij ok rätta oss efter solen. Förgäfwes at så just uttryckia måhlet til pricka. Fransoserne äre illa utkomne mäd sin skrifning. Somlige wile skrifwa som de tala. Deras argument är klaart, at både främmande ok deras egne barn må ha lättare för at lära läsa

Svenskan har alltså inte "förfallit" nämnvärt sedan åtminstone stormaktstiden, vi har snarare börjat uttala ljud som har varit stumma sedan medeltiden ånyo.

Dialekt är alltså en slags efterkonstruktion, östgötska, västgötska, sörmländska, småländska osv är alla bara vanlig svenska, det är snarare riksvenskans uttal som är avvikande, faktiskt direkt felaktigt.
DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » Sat 26 Jul 2014, 20:25

Systemzwang wrote:Finns inte alls i Sverige. (Nå, kanske en liten emigrantpopulation, men få av dem talar den där.)

(Björkö utanför Replot, Korsholm)
Replot associerar jag med den planerade Kvarkenbron. Kul, när är den klar?
HinGambleGoth wrote:Det här är teaterdialog avsedd för en karaktär i den högre stånden i Stockholm skriven på 1800-talet.
Exemplet har jag tagit från Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk"

Men dä ä ju synn å plåga di stackrana länger i da dä ä så vackert väder. Ni kan gå å roa er en stunn mina barn tess Dansmästar'n kommer. (---) När Trägålsmästaren va te stan förra gången sålde han rötter å persilja för tjugetvå plåtar plåtar. Ja ha låti Fredric räkna ut va dä gör om åre, o när ja unnantar vintern då man ingen ting kan sälja, så blir dä aderton hundra trettitre riksdaler.

Det där är inte tänkt att vara medveten dialekt, utan överklassens talspråk... Alla talade "bonningt",
Och så där pratar de flesta där jag bor när de talar regiolekt (vilken idag dominerar över dialekten sedan i alla fall två generationer). Enda väsentliga undantaget är väl aderton som varken finns i regiolekten ("artån") eller dialekten ("attan"). (OK, di hör mer till dialekten - dock endast vid adjektiv ("di stärskän" 'de starka') - och stackrana skulle väl vara "stackarna" i regiolekten.)
HinGambleGoth wrote:Det här är ännu äldre, skrivet på 1600-talet, det är 400 år sedan.

Som skrifningen härtils har måst rätta sig efter Talningen, så wil wij nu wänd'om bla'at ok låta Talningen rätta sig något efter skrifningen, på täd at inte någondera må ske för myckin intrång. Sedwänjan regerar både Taal ok skrift, dock de förnuftigares. Om hvar ok en toge på att skrifwa efter sitt hufwud ok wille inte gee efter, hvad wille då blij af? Något ändra, något behålla, som tijderne sielfwe göre. Måtte wij ok rätta oss efter solen. Förgäfwes at så just uttryckia måhlet til pricka. Fransoserne äre illa utkomne mäd sin skrifning. Somlige wile skrifwa som de tala. Deras argument är klaart, at både främmande ok deras egne barn må ha lättare för at lära läsa
Om man normerar stavningen så inser man ännu mer hur alldagligt "dialektalt" språket egentligen är.
HinGambleGoth wrote:Svenskan har alltså inte "förfallit" nämnvärt sedan åtminstone stormaktstiden, vi har snarare börjat uttala ljud som har varit stumma sedan medeltiden ånyo.

Dialekt är alltså en slags efterkonstruktion, östgötska, västgötska, sörmländska, småländska osv är alla bara vanlig svenska, det är snarare riksvenskans uttal som är avvikande, faktiskt direkt felaktigt.
Ja, rikssvenska är definitivt det minst svenska språket (möjligen med undantag av östdanska, östnorska och tröndska dialekter som tala(de)s i delar av Sverige).
Last edited by DrGeoffStandish on Sat 26 Jul 2014, 20:35, edited 1 time in total.
HinGambleGoth
greek
greek

Post by HinGambleGoth » Sat 26 Jul 2014, 22:49

DrGeoffStandish wrote:Ja, rikssvenska är definitivt det minst svenska språket (möjligen med undantag av östdanska, östnorska och tröndska dialekter som tala(de)s i delar av Sverige).
Tyvärr är det försent. Det går inte att liksom X-men eller John Connor åka bakåt i tiden och hindra den dåliga tidslinjen. Vi måste leva i en dystopisk framtidsvärld där uttal som "kvinner", "hunn" och "åssa" är dålig svenska.

http://www.youtube.com/watch?v=MwQfipqdyBo
Post Reply