suomi

In anderen Sprachen · Dans d'autres langues · En otras lenguas · På andra språk
На других языках · Muilla kielillä · その他の言語で · 用别的语言 · Á öðrum málum
AK-92
cuneiform
cuneiform

Re: suomi

Post by AK-92 » Thu 17 Oct 2013, 08:27

Omzinesý wrote:Mites opinnot nyt sitten on alkanu?
Ihan hyvin, sain ekasta tentistä vitosen\()/. Mut weboodi ja lukari on vähän jännä. Samoin fonetiikan ja fonologian kurssi.
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
gach
MVP
MVP

Post by gach » Thu 17 Oct 2013, 19:57

Oodin käyttöön tottuu. Se on kuitenkin parhaasta päästä niitä yliopistollisia verkkopalveluja, joihin on itse pitänyt tehdä tuttavuutta. Tai no, syksyllä pääsin ensi kertaa katsomaan oodia luennoitsijan näkökulmasta eikä ollut kyllä yhtä selkeä kuin opiskelijalle näkyvät palat.

Menestystä vaan opintoihin. Pidä haalarit kunniassa ja maksa kunnossa.
AK-92
cuneiform
cuneiform

Post by AK-92 » Sat 19 Oct 2013, 00:56

Ei oo viel kielitieteilijöil joensuussa haalareita, mutta suunnitelmissa on.
ɑɬœø
taylorS wrote: Something about the word "child" seems to lend itself to attracting redundant pluralization.
AK-92
cuneiform
cuneiform

Post by AK-92 » Sat 19 Oct 2013, 00:57

mut joo. Ainiin se maksa :D
ɑɬœø
Omzinesý
mayan
mayan

Post by Omzinesý » Sun 20 Oct 2013, 15:34

AK-92 wrote:
Ihan hyvin, sain ekasta tentistä vitosen\()/. Mut weboodi ja lukari on vähän jännä. Samoin fonetiikan ja fonologian kurssi.
Innostuin oikein katselemaan Joensuun yleisen kielitieteen Oodiin.
Silmiin pistävää että joka paikassa lukee opetuskieli englanti.
AK-92
cuneiform
cuneiform

Post by AK-92 » Mon 21 Oct 2013, 17:43

Omzinesý wrote:
AK-92 wrote:
Innostuin oikein katselemaan Joensuun yleisen kielitieteen Oodiin.
Silmiin pistävää että joka paikassa lukee opetuskieli englanti.
Totta. Ekaa kurssia lukuunottamatta kaikki kurssit on englanniksi. Jotkut suomalaisita opiskelijoista ovat hieman tyytymättömiä tähän asian laitaan
ɑɬœø
Omzinesý
mayan
mayan

Post by Omzinesý » Mon 21 Oct 2013, 20:53

AK-92 wrote:Totta. Ekaa kurssia lukuunottamatta kaikki kurssit on englanniksi. Jotkut suomalaisita opiskelijoista ovat hieman tyytymättömiä tähän asian laitaan
Minä ainakin olen.
Vaikka kurssilla olisikin yksi vaihtari joka ei ymmärtäisi suomesta juuri mitään, niin aina sitä kohti on kymmenen suomenkielistä joilta menee kurssista ainakin 10% ohi kun se on englanniksi ja pitäisi samalla prosessoida asiaa ja kieltä. Jos on kymmenen opiskelijaa joilta jää 10€ ymmärtämättä niin päästään 100% ymmärtämättömyyteen. Sama kuin se vaihtari ei tajuaisi mitään.

Minulla ei ole mitään vaihto-opiskelijoita vastaan, mutta ei yliopiston tarvitsisi toimia heidän ehdoillaan.

Kaikista paras tapaus kyllä on Hanken (ruotsinkielinen kauppakorkeakoulu). Jos minä pyrin sinne minun pitää sen seitsemällä testillä ja todistuksella todistaa ruotsinkielentaitoni, sitten vietnamista tulee ulkomainen opiskelija (ei edes vaihtari) ja menee Hankenin englanninkieliseen opinto-ohjelmaan. Ei tarvitse osata sanaakaan kumpaakaan kotimaista.

Jaa avauduimpa taas vähän. :)
AK-92
cuneiform
cuneiform

Post by AK-92 » Tue 31 Dec 2013, 22:27

mitenkäs muilla menee? mul menee ihan hyvin, mitä nyt oon kusenut muutaman kokeen. Ja mul ei oo tarpeeks viinaa ryyppäämiseen. Vittujen kevät.
ɑɬœø
Omzinesý
mayan
mayan

Post by Omzinesý » Wed 01 Jan 2014, 14:53

AK-92 wrote:mitenkäs muilla menee? mul menee ihan hyvin, mitä nyt oon kusenut muutaman kokeen. Ja mul ei oo tarpeeks viinaa ryyppäämiseen. Vittujen kevät.
Heräsin kello 15, näin uudes vuoden kunniaksi.

Yhtään tenttiä en ole kusenut, mutta niitä on vielä juolua edeltävältä periodilta ihan riittävästi rästissä.
gach
MVP
MVP

Post by gach » Sun 05 Jan 2014, 11:38

Vaikuttaa vakavalta tuo alkoholiongelmasi. Siitä selviäisi korkkaamalla uuden pullon, mutta se maksaa rahaa. Mutta jos nyt vakavasti puhuu, niin opintojen pari ensimmäistä vuotta on monelle varsin kosteaa aikaa ja voi olla oikein hyvä pitää välillä taukoa juomingeista.

Opintomenestyksestä ei kannata sen kummemmin hermostua. Hyviin arvosanoihin on aina syytä pyrkiä, mutta eipä se vaadi muuta kuin tunnollista työtä ja joka tapauksessa silloin tällöin joutuu kokemaan huonoa menestystä. Varsinaisesta ressistä olen huomannut olevan silkkaa haittaa.
druneragarsh
greek
greek

Post by druneragarsh » Sun 06 Sep 2015, 12:46

Huomentapäivää!

Mites täällä? Ollaanko kuolleita vai vieläkö on suomenkielisiä paikalla?
(Ja näin taka-ajatuksellisesti, onko mitään järkevää kokoelmaa kanta-Uralin sanavarastosta, netissä tai paperilla? Tai edes kanta-Finno-Ugrin tai kanta-Samojedin?)
drúne, rá gárš
drun-VOC I.ERG read

List of conlangs with links!
Refer to me with any sex-neutral (or feminine) 3s pronoun, either from English (no singular they please, zie etc are okay) or from one of your conlangs!
CWS
gach
MVP
MVP

Post by gach » Sun 06 Sep 2015, 14:55

No hyvää huomenta. Onhan meitä täällä muutama ja joskus muistetaan kirjoitellakin jotain.

Jos haluaa harrastuskäyttöön mittavaa listaa ehdotetuista uralilaisista etymologioista, voi käydä tutustumassa Starostinin tietokantaan, joka sisältää mm. uralilaisen osion. Kovan tieteen tekoon en tuota itse käyttäisi, sillä annettujen etymologioiden valtava määrä ja painotus massiiviseen kielikuntien väliseen vertailuun kielivät parhaan tieteellisen laadun puutteesta.

Taatusti korkealaatuinen ja yhtenäinen etymologialista löytyy Sammallahden artikkelista Historical Phonology of the Uralic Languages, joka taas on Denis Sinorin toimittamassa kirjassa The Uralic Languages: description, history and foreign influences. Artikkeli sisältää listat 123 kantauralilaisesta, 267 kantasuomalais-ugrilaisesta ja 142 kantasuomalais-permisäisestä etymologiasta, jotka on kaikki ilmoitettu paperissa itsessään kuvatun rekonstruktion mukaisesti. Koko kirja löytyy luettavaksi mm. Helsingin yliopiston kirjastosta, mutta olen särmästi myös skannannut artikkelin ja sen voi käydä lataamassa seuraavasta linkistä:

http://kirnis.kapsi.fi/papereita/Ural-H ... nology.pdf
druneragarsh
greek
greek

Post by druneragarsh » Mon 07 Sep 2015, 14:28

Kiitoskiitos! Just jotain Starostinin kaltaista oon etsiskellyt tässä vuosien varrella, kun jostain noi rakkielien (~conlang) sanat pitäisi keksiä; helpompi katsella inspiraatiota kuin sepittää se Swadeshin lista itse.
drúne, rá gárš
drun-VOC I.ERG read

List of conlangs with links!
Refer to me with any sex-neutral (or feminine) 3s pronoun, either from English (no singular they please, zie etc are okay) or from one of your conlangs!
CWS
gach
MVP
MVP

Post by gach » Tue 08 Sep 2015, 10:45

Linkataanpa vielä toisena klassikkopaperina Janhusen Uralilaisen kantakielen sanastosta. Se on rakenteeltaan samanlainen kuin Sammallahden artikkeli ja sisältää oman listansa rekonstruoidusta kantakielen sanastosta. Tällä kertaa mukana on myös yksitavuisia kieliopillisia sanoja, joskaan näiden tarkkoja muotoja ei läheskään aina tunneta kovin tyydyttävästi. Esimerkkinä vaikka etymologia 134 (s. 51), jonka muodoksi ilmoitetaan yksinkertaisesti jokin tarkemmin määräämätön vokaali.
Omzinesý
mayan
mayan

Post by Omzinesý » Thu 20 Jul 2017, 18:58

Ketä suomentaitoisia palstalla tänäpänä pyörii?
Post Reply