Hvem taler/snakker/pratar skandinavisk(a)?

Diskutera konstgjorda/kunstige språk, kulturer, världar/verdener, nærstående vitenskaper og mykket/meget annat!
DrGeoffStandish
banned

Re: Hvem taler/snakker/pratar skandinavisk(a)?

Post by DrGeoffStandish » 14 Apr 2012 20:24

Thaeri wrote:
Morpheus wrote:För övrigt så anser jag att blogg har maskulint genus. Det heter ju bloggur på isländska. [:)]
Och vägg heter veggur, så det funkar inte riktigt att dra den parallellen [;)]
I jämtska är vägg maskulint.
Aleco wrote:Hadde jau vori mogleg å laga eit sannsynleg utfall etter hundreår med runeskriving og korleis ein naturleg og moderne framvokster kan ha hendt [:)] Eg gjorde det sjølv ein gong, men eg har diverre ikkje kunnskapen til å gjera det databasert.
Det krävs en del eftertanke för att konstruera en rimlig modern runfont. Det håller inte riktigt att återanvända 1000 år gamla runor, vilket om inte annat dalrunorna antyder.
Aleco wrote:Kva kjønn har "logg" då?
I äldre rikssvenska var det maskulint enligt SAOB. Detta avgör ju saken för äldre rikssvenska blogg, men äldre rikssvenska finns ju inte längre per definition.
Last edited by DrGeoffStandish on 14 Apr 2012 20:28, edited 1 time in total.

Aleco
hieroglyphic
hieroglyphic

Post by Aleco » 14 Apr 2012 21:05

Morpheus wrote:
Aleco wrote:Hadde jau vori mogleg å laga eit sannsynleg utfall etter hundreår med runeskriving og korleis ein naturleg og moderne framvokster kan ha hendt [:)] Eg gjorde det sjølv ein gong, men eg har diverre ikkje kunnskapen til å gjera det databasert.
Det krävs en del eftertanke för att konstruera en rimlig modern runfont. Det håller inte riktigt att återanvända 1000 år gamla runor, vilket om inte annat dalrunorna antyder.
Sant, men det kunne jau vori ein måte å skape litt skifte medan du sit der med grammatikk osb.

Shrdlu
greek
greek

Post by Shrdlu » 14 Apr 2012 23:44

Dalrunorna användes som skrivtecken ända fram till slutet av 1800talet.
I kill threads!

rickardspaghetti
air
air

Post by rickardspaghetti » 15 Apr 2012 00:06

Shrdlu wrote:Dalrunorna användes som skrivtecken ända fram till slutet av 1800talet.
Hur brett användes de?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
Spoiler:
Ǧ Š Ȟ Ž Č

ǧ š ŋ ȟ ž č
:swe: [:D] :vgtl: [:D] :eng: [:)] :ita: [:|] :lkt: [:'(]

Shrdlu
greek
greek

Post by Shrdlu » 15 Apr 2012 00:12

rickardspaghetti wrote:
Shrdlu wrote:Dalrunorna användes som skrivtecken ända fram till slutet av 1800talet.
Hur brett användes de?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalrunor

Användes ungefär som resten av Sverige använde latinska bokstäver.
I kill threads!

Xing
MVP
MVP

Post by Xing » 15 Apr 2012 00:16

Morpheus wrote:
För övrigt så anser jag att blogg har maskulint genus. Det heter ju bloggur på isländska. [:)]
Hur vanligt är detta? Jag har alltid använt "blogg" i neutrum på isländska, och det är vad som anges på BIN.

DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » 15 Apr 2012 00:28

xingoxa wrote:Hur vanligt är detta? Jag har alltid använt "blogg" i neutrum på isländska, och det är vad som anges på BIN.
Ja, neutrum fungerar också. Däremot tycks inte feminint genus existera för blogg-.

Coedwig
rupestrian
rupestrian

Post by Coedwig » 15 Apr 2012 07:20

Har personligen aldrig sett formen "bloggur" på isländska men sen företeelsen kom har det kommit olika isländska varianter från olika håll så då kanske den fanns på sina håll, men har som sagt bara sett blogg (n) själv.

Shrdlu wrote:
rickardspaghetti wrote: Hur brett användes de?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalrunor
Användes ungefär som resten av Sverige använde latinska bokstäver.
Det var väl inte jättevanligt att skriva så att de användes som resten av Sverige använde latinska bokstäver får det att låta som att det finns biblar och landskapslagar med dalrunor, men de användes väl snarare för inristningar i trä på t.ex. ägodelar som redskap eller på hus. Finns lite intressant info här och här.

DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » 15 Apr 2012 14:52

Coedwig wrote:Har personligen aldrig sett formen "bloggur" på isländska men sen företeelsen kom har det kommit olika isländska varianter från olika håll så då kanske den fanns på sina håll, men har som sagt bara sett blogg (n) själv.
Bloggen Bloggurinn minn bevisar att maskulint genus används. Men visst, neutrum finns också och kanske är det vanliga idag (det är främst äldre belägg som har maskulint genus). I en ordbok ser du att det står både maskulinum och neutrum. Vilket genus ordet hade i fornisländska vet jag inte men det går ju att kolla upp t.ex. här. (Det där var ironi. Jag har har även letat förgäves efter fornisländska belägg för tǫlva, grrr.)

Xing
MVP
MVP

Post by Xing » 15 Apr 2012 15:22

Morpheus wrote:
Coedwig wrote:Har personligen aldrig sett formen "bloggur" på isländska men sen företeelsen kom har det kommit olika isländska varianter från olika håll så då kanske den fanns på sina håll, men har som sagt bara sett blogg (n) själv.
Bloggen Bloggurinn minn bevisar att maskulint genus används. Men visst, neutrum finns också och kanske är det vanliga idag (det är främst äldre belägg som har maskulint genus). I en ordbok ser du att det står både maskulinum och neutrum. Vilket genus ordet hade i fornisländska vet jag inte men det går ju att kolla upp t.ex. här. (Det där var ironi. Jag har har även letat förgäves efter fornisländska belägg för tǫlva, grrr.)
Jag kan inte minna mig att jag sett ordet i maskulinum tidigare. Lite nätsökande visar att former som "bloggurinn" etc. har en del belägg. Utifrån min erfarenhet tycks det dock som om neutrum är det mer standardmässiga. Det är väl inte helt ovanligt att nya ord vacklar när det gäller genus, så vi skall väl inte vara förvånade om det finns en variation i bruket.

EDIT:

Min senaste googling gav 2.390.000 träffar för "bloggið", och 346 för "bloggurinn".

DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » 15 Apr 2012 21:57

xingoxa wrote:Min senaste googling gav 2.390.000 träffar för "bloggið", och 346 för "bloggurinn".
Skulle vara intressant att se hur frekvenserna ändrats över tid. Notera att bloggið har fler betydelser än bara bestämd form singularis så det är lite orättvist. Kanske bättre jämföra dativformerna som ju är unika. Detta ger 1 320 000 träffar för blogginu och 2 000 för blogginum. (Notera att jag hade isländska som valt språk i sökningen.)

Coedwig
rupestrian
rupestrian

Post by Coedwig » 16 Apr 2012 16:43

Morpheus wrote:Skulle vara intressant att se hur frekvenserna ändrats över tid. Notera att bloggið har fler betydelser än bara bestämd form singularis så det är lite orättvist. Kanske bättre jämföra dativformerna som ju är unika. Detta ger 1 320 000 träffar för blogginu och 2 000 för blogginum. (Notera att jag hade isländska som valt språk i sökningen.)
Möjligen kan man göra något sådant med [url=http://support.google.com/adwords/bin/a ... 57-1713967]denna funktion.[/quote]. Har aldrig provat dock och man behöver ett konto.

Prinsessa
runic
runic

Post by Prinsessa » 23 Apr 2012 21:36

Morpheus wrote:
xingoxa wrote:Min senaste googling gav 2.390.000 träffar för "bloggið", och 346 för "bloggurinn".
Skulle vara intressant att se hur frekvenserna ändrats över tid. Notera att bloggið har fler betydelser än bara bestämd form singularis så det är lite orättvist. Kanske bättre jämföra dativformerna som ju är unika. Detta ger 1 320 000 träffar för blogginu och 2 000 för blogginum. (Notera att jag hade isländska som valt språk i sökningen.)
Kollade ni nu även att det ej råkar vara så att det ena var färöiska? Bloggurinn är ju visserligen klart isländska (om ingen färöing stavade ett enn för mycket några gånger), men bloggið vore ju icke omöjligen med färöiska svar.

DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » 25 Apr 2012 23:12

Skógvur wrote:Kollade ni nu även att det ej råkar vara så att det ena var färöiska? Bloggurinn är ju visserligen klart isländska (om ingen färöing stavade ett enn för mycket några gånger), men bloggið vore ju icke omöjligen med färöiska svar.
Det var därför jag valde isländska som språk. :!:

Thaeri
hieroglyphic
hieroglyphic

Post by Thaeri » 25 Apr 2012 23:19

Google har en förmåga att tolka färöiska som isländska dock.
Mórsmåł :vgtl:, dess standardvariant :swe:, fluent :eng:, snakker :nor:, læser :dan:, dugi eitt sindur :fao:

DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » 28 Apr 2012 01:18

Förvisso. Och dessutom har Googles sökresultat en tendens att vara sökarberoende, d.v.s. olika sökare får olika resultat (tyvärr).

Aszev
admin
admin

Post by Aszev » 28 Apr 2012 03:09

Standardinteraktion med google:

söker på xy zz
- Menade du xy zy? (visar resultat för xy zy)
nejförihelvete! söker på "xy zz"
............. söker på "xy zz" -zy

Jag bara väntar på dagen när det inte kommer gå att komma runt den där skiten öht [>:|]
Sound change works in mysterious ways.

Image CE

DrGeoffStandish
banned

Post by DrGeoffStandish » 28 Apr 2012 13:39

Jag håller med, Aszev. Dessutom är det otroligt irriterande när Google själv matar in den föreslagna gråmarkerade sökfrasen utan mitt godkännande vilket kan hända ibland.

Ceresz
shadowlight
shadowlight

Post by Ceresz » 28 Apr 2012 13:43

Aszev wrote:Standardinteraktion med google:

söker på xy zz
nejförihelvete! söker på "xy zz"
............. söker på "xy zz" -zy

Jag bara väntar på dagen när det inte kommer gå att komma runt den där skiten öht [>:|]
[+1]
Morpheus wrote:Jag håller med, Aszev. Dessutom är det otroligt irriterande när Google själv matar in den föreslagna gråmarkerade sökfrasen utan mitt godkännande vilket kan hända ibland.
[+1] [+1]

Så sant som det är ... skrivet.
Last edited by Ceresz on 29 Apr 2012 03:41, edited 1 time in total.

Aszev
admin
admin

Post by Aszev » 28 Apr 2012 22:45

Jag har börjat prova att använda duckduckgo på sistone också.. deras användarrespekt är ju klart bättre än googles, men jag har inte helt vant mig vid deras sökstruktur än :/
Sound change works in mysterious ways.

Image CE

Post Reply